Teknisk info

Det gemensamma målet för alla dagstidningstryckerier i Sverige är att hålla en hög, jämn och likvärdig tryckkvalitet på varje tidningssida, varje dag, året runt. För att kunna uppnå det, krävs god kontroll över hela produktionsflödet, så att det går rätt till från början till slut.

Handbok i tidningsproduktion

Tidningsutgivarna har tillsammans med representanter från leverantörer, tryckerier och grafisk teknisk utbildning arbetat fram en ”Handbok i tidningsproduktion”. Handboken beskriver produktionsflödet från prepress till den slutliga paketeringen av dagstidningen. Handbok i tidningsproduktion hittar du här.

Kontakta oss vid teknikfrågor

Magnus Campanello, tel. 0470-77 05 68. E-post: magnus.campanello@gotamedia.se

  • Printannonsering

    Leverans till våra tidningar sker via epost till annonsmaterial@smp.se

    Om man ska nå ett större antal tidningar finns Mediekompaniet: http://www.mediekompaniet.com/

    Annonsleverantören ansvarar för följande:
    • Att annonsmaterialet är producerat så att det överensstämmer med Materialkraven.
    • Att annonsmaterialet går att skriva ut på ett korrekt (fyrfärgsseparerat) sätt på rimlig tid.
    • Att annonsmaterialet lämnas i rätt tid och är namnsatt enligt given namnstandard.
    Tidningen ansvarar för följande:
    • Det digitala flödet ut mot tryck
    • Att tryckplåtsproduktionen är noggrant kalibrerad.
    • Att CTP är linjäriserad och att plåtarna är korrekt exponerade och framkallade.

    Tidningen ansvarar även för att tryckningen sker enligt gällande normer för svensk dagspress med korrekt register, punktförstoring, gråbalans och densitetsvärden för tryckfärgerna.

    Färgbibliotek

    Färgbiblioteket hjälper dig att snabbt välja trycksäkra CMYK-färger då färgmängden och färgblandningarna är anpassade för dagspresstryck. Färgbiblioteket heter ”Swedish Newspaper Color Library” och namnet på varje färg slutar med fyra siffror som representerar färgblandningen C.M.Y.K. i procent. Färgerna i färgbiblioteket är ett urval från de tryckta färgkartorna i Färgguiden som innehåller över 2000 CMYK-färger.

    Hämta:  Färgbibliotek

    Färguiden

    Färgguiden riktar sig till alla som arbetar med dagspresstryck.

    Del 1: Introduktion

    Tips och råd för att nå bästa resultat med färgannonser och annat material.

    • Hur du lyckas med färgåtergivningen.
    • Så får du optimalt resultat på foton.
    • Så bearbetar du bilder för dagspresstryck.
    • Så uppnås jämn tryckkvalitet.
    • Checklistor för bästa tryckkvalitet.
    Del 2: Färgkartor

    Del två innehåller ca 20 färgkartor med över 2000 CMYK-färger tryckta på dagstidningspapper.
    Färgerna är uppdelade efter tryckfärger, 2-färgsblandningar, akromatiska färger samt 3-färgsblandningar.
    Alla färger är anpassade till dagspresstryck genom att den totala färgmängden aldrig överstiger 240 % och ljusa färger har minst 5% då 1-4 färgmängd är svårt att uppnå trycktekniskt.

    Materialkrav

    Annonsmaterial

    Dokumentformatet ska vara samma som det bokade utrymmet. Inga passmärken eller annat skräp utanför dokumentytan. Endast fyrfärgsseparerade CMYK-färger får användas.

    Vid leverans av delmaterial ska typsnitt i logotyper vara omgjorda till konturtecken (vektoriserade). Kontrollera att övriga förekommande teckensnitt finns tillgängliga på tidningen. Undvik att montera flera nivåer av eps:ar (eps-i eps-i eps).

    Filformat

    Alla annonser måste vara sparade som en högupplöst PDF-fil enligt TU:s standard. Se www.dagspress.se

    Typsnitt

    Typsnitten ska följa standarden för Postscript typ 1 eller Open Type.

    Bilder

    Vid rippning använder vi oss av rastertätheten 85lip. Färg- och gråskalebilder ska ha en upplösning på 170 dpi och streckbilder bör ha en upplösning på 600-1200 dpi.

    Färgbilder ska vara sparade i CMYK-läge. Total färgmängd i bilder, tonplattor och text får inte vara mer än 240%.

    ICC-profil

    För att dina bilder ska bli bra i dagspress behöver de anpassas för de speciella förutsättningar som råder vid dagstidningstryck. Läs mer och hämta profilpaketet här.

    Rubrik- & textannonser

    Rubrikannonser större än modul 13 och textannonser senast kl 14.00 två dagar före införande.

    Rubrikannonser mindre än modul 13 senast kl 12.00 dagen innan införande.

    Korrekturannonser, senast en dag tidigare än ovanstående tider.

    Helmaterial

    Så kallat färdigt material, ska levereras senast kl 14.00 två dagar före införingsdag.

    Avbokning & ändring

    Avbokning av annons dag före införingsdag debiteras med 10% av annonskostnaden.

    Ändring av annons eller byte av färdigt material efter kl 14.00 dag före införingsdag debiteras med 300 kr.

    Digital annonsering

    Nativeannonsering

    Manual för material till Nativeannons

    Displayannonsering

    Vikt

    Annonsvikt är den totala (summerade) filstorleken på allt innehåll i annonsen som levereras till webbläsaren vid en given fas. Eventuella mätscript ska räknas in här.

    Mobil Desktop
    Statisk bild 60 kb 80 kb
    Animerad GIF 60 kb 150 kb
    Flash Ej tillåtet Ej tillåtet
    HTML initial load 150 kb 200 kb
    HTML polite load 500 kr 1000 kb
    HTML user-initiated load Obegränsat Obegränsat

    Materialtyper

    Statisk bild / animerad GIF

    Filformat: JPEG, PNG, GIF.

    HTML

    HTML-material som inte servas via tredjepartsleverantör ska skickas till oss som en zippad mapp med alla filer som ingår i produktionen. Kunden själv ansvarar för att materialet är korrekt producerat och att pekningen till bilder, javascript, css etc är rätt. Tänk på att HTML-filen måste ligga i rotmappen. Max 15 st annonsanrop tillåtna för initial load.

    Polite load bör användas sparsamt och enbart där det kan motiveras för en bättre annonsupplevelse. Annonsen
    bör alltid ladda ett grundläggande budskap redan vid den initiala laddningen och då börja mäta viewability för att undvika tomma förbiscrollade annonsytor och låga in screen-värden.

    Tänk på att den zippade HTML-mappen ungefär halverar materialets vikt. Den upp-zippade filen inkl. extern
    fil-laddning måste klara sig inom den totala vikten (se ovan).

    Klick-URL

    För att att lägga in en klick-URL använd följande script:
    ”onclick=”window.open(‘http://www.dinadress.se’, ‘_blank’);” style=”cursor: pointer;”

    Exempel på hur detta använts:
    <div id=”Stage” class=”EDGE-625494016” onclick=”window.open(‘http://www.dinadress.se’, ‘_blank’);”
    style=”cursor: pointer;”>
    Stage är i detta fallet bakgrunden till annonsen, vilket gör att hela ytan är klickbar

    Vi testar att det går att klicka på materialet samt att klicken räknas (vi lägger på clicktag). Var noga med att leverera materialet i god tid. Materialdag minst tre arbetsdagar innan första införingsdag.
    Vertikal scroll i annonsen som ska gå i desktop är inte tillåten. Vertikal scroll i material som ska gå i mobil eller läsplatta tillåts endast om den kreativa utformningen kräver det.

    Hosting / tredjepart

    HTML-material måste hostas av oss eller av godkänd tredjepartsleverantör. Om man inte använder en godkänd tredjepartsleverantör så måste materialet skickas till oss. Vi tar inte emot egenservat (egenservat = material som läggs upp på egen server) HTML material genom en Iframe.

    Video i displayannons

    För video i en displayannons gäller samma viktkrav som för HTML-annonser. För längre/tyngre film krävs ”user-initiated load” vilket betyder att läsaren ges möjlighet att välja att starta videon med en playknapp. ”Mouse over” räknas inte som en user-initiated load. Video måste streamas och får ej laddas in.

    Pre-/midroll i TV-klipp

    Visas direkt i anslutning till redaktionellt videoinnehåll. Prerolls visas innan det redaktionella innehållet börjar spelas och midrolls motsvarar ett vanligt reklamavbrott under innehållet.
    Minimummått 640×360
    Rekommenderat 1280×720
    Maxvikt 30 MB
    Filformat MOV, MP4, MPG, WMV
    Tips: För tunga filer så kan tjänster som wetransfer.com eller sprend.com vara lämpligt att använda.

    Ordförklaring

    HTML initial load

    Summerad filstorlek på allt innehåll i annonsen som levereras till webbläsaren för initial visning av annonsen. Alla filer inkluderas bilder, HTML, CSS, JS och delade bibliotek och andra filtyper.

    HTML polite load

    Extra annonsinnehåll för annonser som behöver ytterligare utrymme för rich media. Annonsen måste lyssna efter webbläsarhändelsen onload och bygga utlösare för polite load därefter.

    HTML user-initiated load

    Inkluderar obegränsad filladdning för annonsinnehåll som laddas efter användarinitierad annonsinteraktion, som klick/swipe. Medan inga begränsningar har lagts på användarinitierad laddning borde annonsutvecklare betrakta användarupplevelse och laddningsprestanda som en del av sin annonsdesign. Innehållet i användarinitierade annonser ska optimeras för laddningsprestanda och endast nödvändigt innehåll bör laddas.

    Mouse over

    En action triggas av att användaren flyttar eller håller muspekaren över ett objekt/annons.

    Övrigt

    Ljud måste vara användarinitierat (får ej starta automatiskt). Mouse over räcker inte. Undantag från detta görs där tydlig nedräkning sker vid mouse over innan ljud aktiveras automatiskt.

    Leverans

    Färdigt material skickas alltid till: webbtraffic@smp.se
    Ange nedan information när ni levererar materialet:

    • Vilken annonsör och kampanj materialet avser samt start- och slutdatum
    • Landnings-URL
    • Kontaktperson och uppgifter
    För frågor kontakta:

    webbtraffic@smp.se
    Annonsproducenten ansvarar för materialets funktionalitet och utformning. Materialet får inte utformas på så sätt att annonsen kan misstagas för redaktionellt innehåll.