Räckvidd och läsarprofiler

Nå flest med Smålandspostens kanaler!

Du når flest i vår region med hjälp av våra kanaler. Väljer du att annonsera både i tidningen och på vår sajt når du fler personer i vår region än med någon annan mediekanal.

Längre ner på sidan visar vi läsarprofil på Smålandspostens läsare och besökare.

  • Så här stor andel kan ni nå i regionen

    Källa: Sifo Orvesto 2016. Målgrupp A-region 16 Växjö. Daglig räckvidd print och genomsnittlig veckoräckvidd digitalt.

    Så här stor andel når vi i jämförelse med andra medier i regionen

    Print & digitalt SMP: Räckvidd unika personer som läser Smålandsposten och/eller besöker smp.se. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    Digitalt SMP: Räckvidd unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.
    Print SMP: Räckvidd unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.

    Källa: Sifo Orvesto 2016. Målgrupp A-region 16 Växjö.

    Smålandspostens läsare

     

    Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
    Personer: Antal unika personer som läser tidningen och/eller besöker sajten. Samma person räknas bara en gång.
    Print: Antal unika personer per dag som läser vår tidning. Samma person räknas bara en gång.
    Digitalt: Antal unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.

    Källa: Sifo Orvesto 2016.

    Nu når vi fler än någonsin

    Sanningen är att vi nu når fler än någonsin. Detta tack vare att vi har flera kanaler men framförallt för att intresset för god lokal journalistik är fortsatt stort.

    Diagrammet visar den totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.

    Källa: Sifo Orvesto 1997 och 2016.

    Vikten av att synas i lokal morgontidning

    Morgontidningen har hög trovärdighet, vilket också omfattar dig som annonsör och dina annonser. Läsarna har en mer positiv inställning till annonser i morgontidningen än i många andra medier.

    Andel ganska eller mycket positiva till reklam i dessa medier

    Källa: Sifo Orvesto 2016.

    Öka din räckvidd – vi hjälper dig

    Repetition och tillskott är dubbel vinst!

    Med flera införanden och marknadsföring i fler kanaler ger din annons eller kampanj ett större intryck hos mottagaren. Dessutom når du nya läsare med fler införanden och tillskott i flera kanaler.
    Källa: Sifo Orvesto 2016

  • Hur ser våra tidningsläsare ut?

     Ålder
    Boendeform
    Sysselsättning
    Kön
    Hushållsstorlek

    Källa: Sifo Orvesto Helår 2016

    Hur ser våra webbesökare ut?

     Ålder
    Boendeform
    Sysselsättning
    Kön
    Hushållsstorlek

    Källa: Sifo Orvesto 2017:1. januari-april 2017

  • Källa: Sifo Orvesto konsument och Orvesto Internet.